YA ALLAH YA TUHANKU,KURNIAKANLAH KAMI DARI SISIMU ZURIAT KETURUNAN YG SOLEH DAN SOLEHAH,SESUNGGUHNYA ENGKAULAH DZAT YG MAHA MENGABULKAN DOA..AAMIIN3X

Ahad, 23 Jun 2013

..malam nisfu syaaban...

Sekadar Perkongsian.
Malam ni, malam Nisfu Syaaban.
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr.
Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:
“Rasulullah S.A.W telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat.
Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a.
“Malam ini adalah malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”
Hari nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Syaaban bermula pada 14 hb Syaaban sebaik sahaja masuk maghrib).
JOM, usaha utk perbaiki dan perbanyakkan amalan pd malam yg penuh barakah ini.
Moga permulaan hari ini sentiasa membawa kita kepada kebaikan hingga ke penghujungnya.. Insyaa All..aamiin3x

Isnin, 10 Jun 2013

..dan setahun pun berlalu...

        MUHAMMAD- nama Rasulullah SAW.
        MUNIF- yang tinggi derajat dan kedudukannya
        HAYYAN- yang terus hidup..

Assalamualaikum semua...mama awali entry kali ni dgn erti dri nama arwah anak mama...dan sesuailah namanya dgn tmpatnya kini...dia skrg trus hidup di tmpat yg tinggi kedudukannya iatu dilangit ke-7 bersama2 nabi ibrahim alaihissalam...

....heemm.....kejapnya masa berlalu kan?,sedar tak sedar,hari ni dah genap setahun sejak mama melahirkan "anugerah terindah" mama...Ya Allah...Alhmdullalh,Allah permudahkan segalanya buat mama dan en.mukhtar...Allah beri kami kekuatan diluar dugaan kami...masih diingatan  masa  menjaga arwah di NICU dlu ,mama selalu bisik kat en,muktar bila dia dtg melawat mama :"bang,syg tak dpat byangkan hidup syg bila syg hrus kehilangan anak kita,syg tak snggup kehilangannya.dan syg rasa syg tak bleh hidup lgi klau syg kehilangannya"..tpi,benarlah,hnya Allah saja yg maha mengetahui akan btas kemampuan hambanya dan Dia takkan menguji diluar btas kemampuan hamba2Nya..hari ini tnggal empat hari lgi sbelum msuk setahun sejak arwah meninggalkan kami..mmg  benar masa mula2 kepergian abadi arwah dulu..kami benar2 jtuh terdduk dan terpkul dgn ujian itu..tpi kni,,bila memandang kebelakang dan merenung kembali tiap yg terjadi..kami hnya mmpu berdoa agar arwah anak kami menjadi penambah berat timbangan amal kami dan syafaat tuk menarik ke2 org tuanya msuk kesyurga di hari akhir kelak .segala yg terjadi diluar btas kemampuan kami,sekurang2nya kami telah berusaha berjuang agar arwah trus berthan hidup.walaupun sejurus selepas melahirkan arwah doktor memberi pilihan kepada mama samaada mau membawa saja arwah pulang ke rumah atau meletakkan arwah di wad NICU,kerna peluang tuk arwah survive hanya 10%  walaupun diletak dlam inkubator ..dgn berat  arwah hnya 750gram ,doktor awal2 lgi tdk meletakkan sebarang harapan bahwa arwah mampu tuk survive walau hanya tuk 6 jam..smbil menggenggam tangan encik mukhtar yg masa tu menangis teresak2 disamping mama,mama bagitau kat doktor:"walau setipis apapun peluang tuk anak kami hidup.kami akan trus berjuang,biarlah dia diletak dlm wad NICU,biarlah dia berthan selama mna yg dia mmpu" kerna dlm hati kami sgt berharap keajaiban  akn terjadi walau sekecil apapun itu.dan Alhmdullah,Allah mmberi kami peluang lebih lama dripada jangkaan doktor tuk kami bersama dgn arwah..menatapnya melalui inkubator mmbuatkan kami merasa bahagia dlm kesedihan ,bahagia kerna melihat buah hati kami akhirnya didepan mata setelah penantian panjang kami..dan sedih kerna..melihat setiap wayar yg berselirat ditubuhnya membuat ngilu dihati, andaikan kami boleh menggantikan tmpatnya,pasti dgn rela hati kami lakukan..dan yg pling sedih ialah kerna perjalanan kelahirannya tdk semulus yg kami   harap dan rancangkan..dan kami hrus siap kerna pda bila2 masa sja dia akan pergi dri kami....

...dah..dah dah..stop smpai disitu sja cerita pasal arwah..mama tak nak nnti air  mata ni mcm hujan yg trun lebat plak..dahlah sekarang ni time tgh keja ..tak pasal2 nnti kwan2 kat opis ni heran plak tgk mama nangis...dahlah mama ni pantang bila org tanya mengapa mama nangis..nangis yg kecil2an pun boleh jadi besar2an tau law org tanya...hehehehe....k lah,akhir kata dari mama,,bersyukurlah dlm apapun yg tlah Tuhan takdirkan dlm hidup kita,samaada ianya manis mahupun pahit bagi kita...kerna InsyaAllah...semua pasti ada hikmahnya,tiada yg sia2 di sisi Allah...dan antara hikmah  dibalik kehilangan arwah yg mama dpat rasakan sekarang ialah 1-mama rasa lebih dihargai  dan disayangi oleh en.mukhtar,bkn kata dlu en.mukhtar tak pndai menghargai tau,cuma skrg ni lebih terserlah    2-mama lbih kuat dlm menjalani hidup,contohnya dlu law orang sindir2 ataupun tanya mama bila nak ada anak..mesti mama mkn hati dan blas balik soalan2 tu dgn "ayat2 power" tpi skrg..bila  org tnya tnya mama bila nak ada pengganti arwah...mama lbh senang diam dan mmbalas soalan2 tu dgn segaris senyuman yg ikhlas smbil setkan dlm otak mama ni yg mereka tnya tu sbab mereka care dgn mama(walaupun kadng2 tu mmg susah)..dn mungkin bnyak lgi hikmah yg Allah dah beri pada mama..cuma mama ni je yg msih buta dlm menilai kurniaan Allah...yelah..mcmmna nak nampak hikmahnya kan,law iman dlm dri pun  trun naik...smbahyang slalu diakhir2 waktu...masyaAllah..moga Allah teguhkan iman dihati mama dan en.mukhtar..aamiin3x..








p/s >kepada yg membaca entry mama ni,mama nak minta, tolong sedekahkan AL-FATIHAH pada arwah ye...terima kasih...

















Khamis, 6 Jun 2013

..wordless thursday....

...ni lah akibatnya bila ttp nak post entry tpi mlas nak type bnyak2...